YouTube to sieciowy gigant w sektorze wideo. Założony w lutym 2005 roku serwis należy do Google i dzięki temu, korzystając z jego narzędzi planowania kampanii, można dotrzeć do nieomal każdej grupy docelowej. W czasach, gdy koszty stworzenia materiałów wideo są coraz niższe, kampanie YouTube Ads mogą rozwinąć każdy biznes. Od szkół wyższych, przez producentów kosmetyków, słodyczy, aż po bardzo nietypowe biznesy.
Reklama z wykorzystaniem YouTube Ads – dlaczego warto
Widownię YouTuba stanowi nieomal każda grupa społeczna/użytkowników. Kampanie z wykorzystaniem YouTube Ads to jedne z najpopularniejszych form budowania zasięgu. Według firmy badawczej „Gemius”, z YouTube (YT) korzysta blisko 27 milionów polskich użytkowników. Przekłada się to na ogromną liczbę odbiorców kampanii. Co takiego ciekawi nas na tej platformie, że tak chętnie oglądamy zamieszczone na niej materiały? Miedzy innymi, możliwość bardzo szybkiego i prostego dostępu do materiałów rozrywkowych, muzycznych, filmowych, edukacyjnych. Do tego materiały live, akcje charytatywne, seriale internetowych twórców – to tylko kilka form, które zapewnia YouTube i które przyciągają nas przed ekrany. W 2017 roku portal ogłosił, że użytkownicy oglądają miliard godzin filmów dziennie. Najlepsi polscy twórcy na YT mogą pochwalić się subskrypcjami, które idą w miliony (rekordzista ma blisko 6 mln). Takie efekty przekładają się na dobre zasięgi reklam, które pojawiają się przed, w trakcie, a także po filmach, które można zobaczyć na YT.
Reklama z wykorzystaniem YouTube Ads – korzyści
Reklamy na YouTube umożliwiają dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców. Gwarantują także elastyczność w dostosowywaniu przekazu do konkretnych użytkowników, dzięki zapisanym danym użytkownika na koncie Google. W ten sposób każdy z użytkowników powinien otrzymać treści dla niego najciekawsze i odpowiadające na jego potrzeby. Jest to spore ułatwienie np. jeżeli reklama kosmetyków w zamyśle ma trafić do kobiet – YouTube Ads nam w tym pomoże i wyświetli reklamę kobietom, które ze względu na dane behawioralne będą najbardziej zainteresowane reklamowanym produktem.
Reklama z wykorzystaniem YouTube Ads – formaty
YouTube Ads oferuje kilka typów formatów reklamowych. Można podzielić je na dwie zasadnicze grupy: reklamy wideo i reklamy graficzne.
Reklamy wideo
Pierwszym z nich jest TrueView in Stream. Reklama jest wyświetlana przed, w trakcie lub po innych filmach na platformie YouTube. Zazwyczaj to w którym momencie zostanie wyświetlona, zależy od długości filmu. Reklamy TrueView In-Stream pojawiają się na stronach odtwarzania filmów w YouTube oraz w witrynach i aplikacjach należących do sieci partnerów Google. Widz może pominąć wideo po 5 sekundach wyświetlania. Drugim oferowanym formatem jest TrueView Discovery. Reklama składa się z tekstu i miniatury pobranej z filmu. Zachęcają użytkowników do kliknięcia w celu obejrzenia wideo. Po kliknięciu, materiał wyświetli się na stronie odtwarzania filmu lub na stronie głównej kanału w YouTube. Trzecim formatem jest Out-stream. Reklamy w tej opcji, zaczynają odtwarzać się z wyłączonych dźwiękiem. Widzowie mogą kliknąć w reklamę, aby włączyć dźwięk filmu. Reklamy Out-stream służą do poszerzenia zasięgu reklam wideo niewielkim kosztem. Mogą pojawić się w wielu miejscach docelowych. Wyświetlają się na banerach, pełnoekranowych In-feed oraz reklamach natywnych. Bumper Ad , czyli czwarty format odtwarza reklamę przed, po lub w trakcie wideo bez przycisku pomijania. Bumpery reklamowe trwają maksymalnie 6 sekund, a widz nie może pominąć wyświetlanego wideo.
Reklamy graficzne
Oczywistą formą są banery reklamowe (dostępne wyłącznie na urządzeniach stacjonarnych), które wyświetlane są po prawej stronie wideo, a poniżej baneru znajduje się lista proponowanych filmów. Drugi format to nakładki reklamowe, które można zobaczyć w trakcie oglądania filmu (zajmują ok. 20% okna filmu). Mogą być grafiką lub tekstem i można je dowolnie pomijać/zamykać.
Reklama z wykorzystaniem YouTube Ads – podsumowanie
W kampaniach reklamowych na platformie YouTube bardzo ważne jest, aby reklama była ciekawa i atrakcyjna dla użytkowników. Ważne też, aby np. nazwa marki czy produktu padała w pierwszych frazach reklamy (nim pojawi się możliwość pominięcia). W ten sposób szybciej zbudujemy świadomość i dotrzemy z przekazem do użytkownika. Formaty, które oferuje YT gwarantują cały wachlarz możliwości.
Kampanię z wykorzystaniem YouTube Ads realizowaliśmy między innymi dla Leroy Merlin, producenta zabawek Alexander, Centralnego Portu Komunikacyjnego, Politechniki Gdańskiej, PJATK Warszawa, czy producenta wody Nata.
Chcesz wykorzystać efekty YouTube Ads w swojej komunikacji? Napisz do nas.