Jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku? Część 2.
- Odsłon: 8050
O celach kampanii reklamowej i zestawach reklam pisaliśmy w pierwszej części naszego poradnika pt. Jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku. Dziś kilka słów na temat finansów, harmonogramu i kreacji. Praktyka pokazuje, że nie ma dominującego elementu, który sprawi, że kampania zakończy się sukcesem lub porażką. Każdy z etapów jest równie ważny, bo nawet najlepiej zaplanowana kampania przy kiepskiej kreacji okaże się nieskuteczna.
Budżet reklam na Facebooku
„Wszystko fajnie, tylko ile to będzie kosztowało?” – to jedna z najczęstszych reakcji klientów, na ofertę promocji produktów i usług na Facebooku. Nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Budżet w przypadku reklam na Facebooku to rzecz bardzo względna, bo system przyjmie od nas w zasadzie każdą kwotę. Czysto teoretycznie można stwierdzić, że im budżet większy, tym lepsze będą wyniki, ale tylko w przypadku rozbudowanych grup. Jeśli grupę odbiorców mocno zawęzimy, to może ona dość szybko się wyczerpać i budżet nie będzie zrealizowany. Niewielki budżet też daje szansę na dobre wyniki. Jeśli naszą reklamę stanowi film, który użytkownicy chętnie oglądają, to koszty za odtworzenie będą bardzo niskie i zbuduje on nam imponujący zasięg.
Planując kampanię w Managerze reklam, określamy ile chcemy wdać na całą kampanię („Budżet całkowity”), ile dziennie („Budżet dzienny”), czy ile za konkretnie działanie. Jeśli wybierzemy pierwszą opcję, mamy gwarancję równego rozkładu kosztów na cały okres kampanii. Opcja dzienna pozwala łatwo kontrolować wydatki, a opcja najwyższej stawki w procesie licytacji przekłada się na błyskawiczny zasięg, ale powoduje szybkie "wypalenie" budżetu. Rozwiązanie „Budżet całkowity” to bezpieczna opcja dla osób rozpoczynających przygodę z kampaniami i prowadzeniem Facebooka.
Harmonogram reklam na Facebooku
Harmonogram wyświetlania reklam nie jest specjalnie skomplikowanym narzędziem. Warto jednak pamiętać, że planowanie emisji jest dostępne tylko w opcji „Budżet całkowity”. Wybranie „Budżetu dziennego” będzie skutkowało tym, że pola wyboru harmonogramu będą nieaktywne. Czym kierować się tworząc harmonogram? Po pierwsze: danymi. Statystki Facebooka podpowiedzą nam, kiedy nasi użytkownicy są najbardziej aktywni i w tych porach warto do nich kierować reklamy. Po drugie: zachowaniami, bo np. jeśli reklamujemy kawiarnię, to odpowiednie na emisję będą godziny poranne i popołudniowe, kiedy większość z nas popija kawę.
Kreacje reklam na Facebooku
Projektując kreacje, docieramy do ostatniego punktu w procesie reklamowania się na Facebooku. W tym miejscu mamy do wyboru dwie opcje. Pierwsza: promocja posta, który już jest opublikowany, jest postem organicznym i chcemy, aby pracował dla naszego profilu (budował zasięg, zbierał polubienia, komentarze, odsyłał do strony itd.). Druga opcja: dark post, czyli reklama, która wyświetla się na profilach osób z grupy docelowej, ale nie jest opublikowana na naszej stronie.
Jeśli chcemy wybrać post już istniejący, to na poziomie „Reklama/Format” klikamy w opcję „Użyj istniejącego posta” i z listy wybieramy interesującą nas pozycję. Po chwili zobaczymy, jak post będzie się wyświetlał w różnych formatach i na różnych urządzeniach. Tworząc dark post, klikamy „Utwórz reklamę” i wybieramy grafiki z naszych zasobów facebookowych lub komputerowych. W zależności od wybranego celu kampanii, możemy wstawić link odsyłający do strony lub wstawić w reklamie inne funkcjonalności na które pozwala format. Kliknięcie zielonego przycisku „Potwierdź” sprawi, że uruchomimy proces weryfikacji kampanii, a w finale jej start.
To tyle w temacie technikaliów kampanii. Teraz kilka słów na temat przygotowywania samej kreacji reklamowej. Facebook zachęca, aby tworzyć filmy reklamowe, bo one przynoszą lepsze efekty. Muszą mieć jednak odpowiedni format (najlepiej MP4 lub MOV), opisy, znaczniki, a także napisy (narzędzie do publikowania zapewnia możliwość dodania napisów). Jeśli nie mamy materiału wideo, nie pozostaje nam nic innego, jak tylko dodanie grafiki. Tu jednak pojawiają się obostrzenia, bo Facebook wymaga, aby na grafice nie było więcej niż 20 % tekstu. Dodatkowo, kreacja nie może być skomplikowana (np. trudne słowa), aby nie obniżać afektu do marki czy produktu, ale jednocześnie powinna zwracać na siebie uwagę. Doświadczenie pokazuje, że ludzie chętniej wchodzą w interakcje z grafikami, na których widzą twarze. Najlepiej znajome twarze. Prezentowane w reklamie treści muszą być zgodne z polityką reklamową Facebooka. Co oczywiste, nie można reklamować broni, czy narkotyków, ale zakazane są też np. niektóre suplementy, pożyczki krótkoterminowe, czy też treści szokujące lub sensacyjne.
Oddzielną kategorią są reklamy polityczne, które wymagają dość skomplikowanego procesu weryfikacji administratorów, płatników i treści reklamowych. To jednak temat na inny wpis, który pojawi się u nas na blogu w najbliższym czasie.
Poniżej dla Was krótka ściąga, w której podpowiadamy, jakie wymiary powinny mieć grafiki reklamowe na Facebooku.
Podsumowanie
Tematem reklam na Facebooku warto się zainteresować, ponieważ rola zasięgów organicznych systematycznie spada. Jak zapowiedział ostatnio portal Socialmediatoday.com, Facebook planuje wprowadzić kolejne zmiany w sposobie obliczania wyświetleń strony. Domniemany efekt? Zmniejszenie zasięgu profilów i zamieszczanych w nich postów. Zmiana ma zaowocować minimalizacją liczby zduplikowanych danych, które generuje system, kiedy ta sama osoba odwiedza stronę. Co prawda dane o zasięgu Facebooka będą dokładniejsze, ale jest to kolejny krok w stronę przekonania użytkowników, że bez płatnej reklamy, ani rusz.
Już wkrótce poradnik dla bardziej zaawansowanych marketerów, którzy chcą poszaleć i zrobić coś więcej, niż tylko prostą kampanię na zasięg czy polubienia.
Przeczytaj pierwszą część naszego poradnika pt. Jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku i dowiedz się, jak wybrać cel i stworzyć zestawy reklamowe.
Chciałbyś przeprowadzić kampanię dla swojej firmy, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Napisz do nas. Służymy pomocą!