Czym są efekty AR/VR i jak wykorzystać je w reklamie?
- Odsłon: 3297
Efekty AR/VR to sposób komunikacji z klientem, który angażuje i pokazuje markę w bardzo nietypowym i nowoczesnym wymiarze. Tworząc ciekawe treści, można pokazać klientom, nowy wymiar skutecznego marketingu, który angażuje wiele naszych zmysłów.
Efekty AR/VR – dlaczego warto?
Dlaczego warto zainwestować w reklamę AR/VR? Augemented Reality (AR) oraz Virtual Reality (VR) opierają swoje działania na wirtualnej rzeczywistości. Obie funkcje mają za zadanie stworzyć cyfrowy świat, wprowadzić w niego użytkownika, a także zachęcić do pozostania, budując poczucie przywiązania. Jak podaje raport firmy Hootsuite [1], w Polsce mediów społecznościowych używa około 26 mln osób. Każdy z nich ma możliwość skorzystać z potencjału AR/VR, który opiera się na efekcie wow, na wywarciu wrażenia, wzbudzeniu emocji. To wszystko sprzyja lokowaniu i zapamiętywaniu produktów oraz marek. Efekty są bardzo atrakcyjnym contentem, który może wykorzystać marketing wirusowy, czy WOM (marketing szeptany). Mamy więc prosty sposób na zbudowanie dużego zasięgu i zapamiętanie przekazu, dzięki wzbudzaniu emocji.
[1] Global Digital Overview January 2021 DataReportal
Efekty AR/VR – działanie i zastosowanie
Pojęcie efektów AR/VR często traktowane jest jako jedna technologia. Nic bardziej mylnego. Istnieje wiele różnic, które rozdzielają od siebie te efekty. Obie opierają się na umieszczeniu wirtualnych obiektów w realnym świecie i czasie rzeczywistym. Augemented Reality opiera się na nakładaniu cyfrowych elementów na daną postać, która w danym momencie obsługuje urządzenie. W praktyce wygląda to tak, iż użytkownik może włożyć okulary, zmienić kolor włosów, nałożyć szminkę, czy wypróbować przeróżnych spersonalizowanych (pod daną markę czy produkt) efektów tła, quizów, zabawnych animacji. Możliwości ogranicza tylko wyobraźnia twórców. Natomiast Virtual Reality to nie tylko sam obraz, ale także dźwięk. Aby w pełni wykorzystać działanie tej technologii, potrzebny jest odpowiedni sprzęt (okulary), w których użytkownik doświadczy immersji, czyli pełnego pochłonięcia przez inną rzeczywistość. Mówiąc wprost, jest to całkowite przejęcie zmysłów wzorku i słuchu, aby wywołać obezwładniający efekt.
Efekty AR\VR – korzyści dla marek
Użycie przygotowanych filtrów, pozwoli marce na zwiększenie zaangażowania wśród użytkowników. Śmieszne czy ciekawe efekty (np. efekt czółka, który można zobaczyć w materiale wideo poniżej), wywołają u nich pozytywne emocje i chęć udostępnienia. W łatwy sposób można osiągnąć efekt kuli śnieżnej, a efekt może stać się viralem. Buduje to również świadomość marki i wywołuje pozytywne skojarzenia. Filtry mogą być używane przez nieograniczoną liczbę użytkowników, bez względów na płeć, pochodzenie czy wiek. Marka wykorzystująca efekty AR, tworząca ciekawy content w mediach, buduje swoje przewagi konkurencyjne i dociera do swojej grupy docelowej w niekonwencjonalny sposób.
Efekty AR – rodzaje filtrów
Efekty AR mogą mieć różne formy i być dostosowane do produktu, który reklamują. Upiększenie, to motyw często wykorzystywany przez marki z branży kosmetycznej. Za pomocą filtra można doczepić sobie wirtualne rzęsy, wybielić zęby, dodać opaleniznę czy nałożyć makijaż. Producenci kosmetyków mają szerokie pole do popisu, aby w ciekawy sposób przedstawić swoje produkty użytkownikom. Inną formą Augemented Reality są gry. Marki chcące pozyskać nowych odbiorców, oferują zniżki na swoje produkty za zdobytą liczbę punktów w grze. Kolejnymi przykładami efektów są Offline AR oraz Target Tracker. Za ich pomocą możemy wejść do wirtualnego sklepu, obejrzeć dany produkt. Pozwala to użytkownikowi na przeniesienie się do innego świata, dzięki portalowi i obiektach umieszczonych w grafice 3D. Takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku branży fashion. Zawiązuje to interakcję pomiędzy oferowanymi produktami a potencjalnymi klientami.
Efekty AR/VR – podsumowanie
Virtual Reality i Augmented Reality są dobrymi narzędziami, aby w bardzo nietypowy sposób zaprezentować oferowane produkty. Sprawdzą się w wielu branżach np. takich jak: beauty (możliwość założenia wirtualnej szminki w wybranym przez nas kolorze), odzieżowych (ubranie np. cyfrowej sukienki), meblowej (ustawienie w naszym salonie kanapy, która wizualizuje nam jak mebel będzie wyglądać po zakupie), spożywczej (możliwość postawienia produktu na naszym stole, biurku czy „trzymania” go w dłoni), motoryzacyjnej (za pomocą wirtualnej rzeczywistości możemy obejrzeć samochód w rzeczywistych kształtach i wymiarach) i wielu innych.
Kampanię z zastosowaniem Virtual Reality i Augmented Reality realizowaliśmy, między innymi, dla RMF Maxxx, Colian – Familijne czy Porta Drzwi.
Chcesz wykorzystać efekty AR/VR w swojej komunikacji? Napisz do nas.