Psychologia koloru w reklamie

Psychologia koloru w reklamie


Kolor w reklamie odgrywa niebagatelną rolę. Przyciąga wzrok, tworzy tożsamość marki czy produktów, komunikuje wartości i wywołuje określone skojarzenia. Zasady stosowania koloru nie są przypadkowe. Dziś mamy dla Was kilka cennych informacji z zakresu psychologii koloru w reklamie.


Psychologia koloru to nic innego jak badanie zależności pomiędzy barwami a zachowaniem człowieka. Kolory mogą wywoływać określone emocje u odbiorców, zachęcać ich do zakupów, czy też tworzyć pożądany wizerunek.  Reklama, aby była skuteczna, musi przyciągnąć wzrok odbiorców i skusić ich do interakcji. Nie ważne czy to reklama zewnętrzna, Google Ads, czy Facebook Ads – wszędzie kolor odgrywa kolosalną rolę w skupieniu uwagi odbiorców.

Podstawy psychologii koloru w reklamie

Zacznijmy od podstaw, bo one pomogą nam zrozumieć funkcje, które kolor pełni w reklamie. Kolory mają swoje cechy. Po pierwsze: odcień (inaczej jakość), czyli stopień, w którym bodziec może być opisany jako podobny lub różny od bodźców opisanych jako czerwony, zielony, niebieski i żółty. Po drugie: nasycenie, czyli subiektywna intensywność barw. Po trzecie: jasność, czyli relacja ze światłem, rozumiana jako całkowita ilośćświatła, jaką dane źródło światła wydaje się emitować.

Aby opisać barwy, stosuje się dwa popularne modele przestrzeni barw. Pierwszy to model RGB (akronim od angielskiego „Red Green Blue”). Wynika on z właściwości optycznych naszych oczu. Wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła – czerwonej, zielonej i niebieskiej. W tym modelu widzimy kolory wyświetlane na monitorach naszych komputerów i smartfonów. Drugi model to CMYK (akronim od angielskiego „Cyan, Magenta, Yellow, Keycolour–black”). Jest to oznaczenie zestawu czterech podstawowych kolorów farb drukarskich. Stosuje się je powszechnie w druku wielobarwnym w poligrafii.

Jak dobierać kolory w reklamie

Projektowanie reklam jest sztuką, ale istnieją narzędzia, które pomagają tworzyć ową sztukę. Takim narzędziem jest koło kolorów, które widać poniżej. To model poglądowy służący pokazaniu, jak mieszają się i powstają barwy. Na podstawie takiego koła koloru można dobrać barwy zastosowane na billboardach czy banerach reklamowych. Metod doboru jest kilka. Poniżej trzy wybrane.

  • Dobór komplementarny – (np. pomarańczowy łączony z niebieskim) oparty o barwy, które leżą po przeciwnych stronach koła kolorów.
  • Dobór analogiczny – (np. odcienie pomarańczowego) oparty o łączenie barw sąsiadujących ze sobą na kole kolorów.
  • Dobór w oparciu o trójkąt równoboczny – (np. kolory niebieski, żółty, czerwony) oparty o wybór kolorów, które leżą w kątach trójkąta równoramiennego nałożonego na koło.

Nie wszystkie metody sprawdzają się jednak w przypadku reklamy zewnętrznej. Dobór analogiczny sprawi, że plakat może być nieczytelny. Poniżej mamy dla was przydatne zestawienie, które pokazuje jak łączyć kolory w projektowaniu plakatów outdoorowych, tak, aby były one widoczne i czytelne.


Zastosowanie barw w reklamie OOH | Cityboard Media


Jeśli szukacie przydatnych narzędzi online, to polecamy Materialpalette.com. To strona, która po wybraniu dwóch barw podpowiada kolory fontów, akcentów, czy tła w potencjalnym projekcie.

Jak dobrać kolor do produktu

Kolor jest elementem tożsamości marki. Tworzy jego wizerunek i pozwala szybko przypisać produktowi czy marce konkretne cechy.

  • Czerwony | Pasuje do produktów sportowych, napojów energetycznych, samochodów, promocji bożonarodzeniowych, czy kosmetyków.
  • Żółty | Dobrze sprawdza się w promowaniu produktów dla dzieci oraz ofert turystycznych.
  • Zielony | Kolor charakterystyczny w reklamach produktów naturalnych, ekologicznych i medycznych.
  • Niebieski | Wykorzystywany jest do promowania produktów związanych z higieną (mydła, pasty, proszki).
  • Pomarańczowy | Badania pokazują, że wpływa na zwiększenie apetytu, dlatego pojawia się w reklamach produktów spożywczych czy związanych z branżą spożywczą. Dobrym przykładem jest Pyszne.pl.
  • Czarny | Stosowany w reklamach firm świadczących usługi prestiżowe, o bardzo wysokiej jakości.
  • Różowy | Wykorzystywane są w reklamach produktów dla dzieci, zabawek, kosmetyków, czy środków czystości.
  • Biały | Idealny w reklamach leków, produktów higienicznych i środków czystości.
  • Brąz | Współgra z produktami ekologicznymi, naturalnymi czy w przypadku wybranych produktów spożywczych takich jak pieczywo.

Chcecie dowiedzieć się więcej na temat psychologii koloru w reklamie? Zobaczcie materiały z naszego Instytutu Cityboard Media w Krakowie.

Potrzebujesz wsparcia w projektowaniu materiałów? Napisz do nas. Służymy pomocą!


Napisz do nas.

* Pola wymagane

captcha

Informacje na temat przetwarzania przez Cityboard Media Sp. z o. o. danych osobowych przekazanych za pomocą powyższego formularza kontaktowego znajdują się w Polityce Prywatności.


Google Partner

Cityboard Media z tytułem Google Partner

Reklamy Google Ads nie mają dla nas tajemnic. Dowodem jest status Google Partner, który uzyskaliśmy. Google nadaje takie wyróżnienie firmom, które zdobyły certyfikat Google Ads, zrealizowały odpowiednią liczbę efektywnych kampanii, a także wyróżniały się jakością  świadczonych usług.

Wykorzystaj synergię mediów i połącz outdoor z reklamą w internecie

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z witryny, zgadzasz się na ich stosowanie. Jak wyłączyć pliki cookies? Czytaj w zakładce Polityka Prywatności.

Cityboard Media Sp. z o.o., 00-640 Warszawa, ul. Mokotowska 1, Regon: 011355200, NIP: 525-10-03-406, Spółka wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000024971 Wysokość kapitału zakładowego 50 000,00 zł.

© 2020 Cityboard Media. All Rights Reserved.