Reklama na Spotify i TikToku
- Odsłon: 4347
Dynamiczne przyrosty i gigantyczne zasięgi – tak w skrócie można opisać potencjał „muzycznych” mediów społecznościowych takich jak TikTok i Spotify. Kto nie korzysta z ich możliwości reklamowych, traci szanse na nowych klientów.
Reklama na TikToku – dlaczego warto
Czy warto zainwestować w reklamę na TikToku? Twierdząca odpowiedź wydaje się oczywista. Za tą aplikacją przemawiają fakty. Jak wynika z raportu firmy Insider Intelligence, w 2022 roku TikTok będzie trzecią największą platformą społcznościową. W zestawieniu będzie ustępował jedynie Facebookowi i Instagramowi. Z muzycznej aplikacji w 2022 r. miesięcznie korzystać ma liczba blisko 755 mln użytkowników. Firma przewiduje, że TikTok utrzyma dwucyfrowe tempo wzrostu, choć będzie ono niższe niż w poprzednich latach (odpowiednio: prawie 60 proc. w 2020 r., ponad 40 proc. w 2021 r., i prognozowane ponad 15 proc. w 2022 r.). Pierwsza piątka zestawienia wygląda następująco: Facebook – ponad 2 mld, Instagram – blisko 1,3 mld, TikTok – blisko 755 mln, Snapchat – ponad 460 mln, Twitter – ponad 345 mln. Obrazu popularności tego medium niech dopełnia fakt, że w lipcu 2021 roku TikTok stał się pierwszą aplikacją mobilną spoza grupy Meta (dawnej Facebook), która osiągnęła 3 miliardy pobrań na całym świecie w App Store i Google Play.
Reklama na TikToku – formy i formaty
Dla nie obytych z TikTokiem słowo wyjaśnienia. TikTok to aplikacja, w której użytkownicy tworzą treść zbliżoną do teledysków muzycznych. Liczy się krótki czas oraz wywołane wrażenie. Do najpopularniejszych form materiałów wideo należą:
- lip-sync, czyli format, w którym twórca tańczy i śpiewa naśladując oryginalnego wykonawcę,
- tutorial,
- stream, czyli relacja na żywo,
- stand-up, czyli krótki występ komediowy,
- pokaz wybranej zdolności (np. taniec, akrobacja).
Jak każde medium społecznościowe, TikTok ma swoje formaty reklamowe. Pozwalają one firmom budować zasięg i świadomość. Poniżej opis formatów TikToka.
Reservation Ads | Brand Takeover
- Pierwszy filmik, który użytkownik widzi, gdy otwiera TikTok’a
- 100% SOV na cały dzień na kategorię
- Pełny ekran, sound-off, auto play
- Wciągające wrażenie wizualne, natychmiast przyciąga uwagę użytkownika
Reservation Ads | Top View
- Pierwszy filmik, który widzi użytkownik
- 100% SOV na cały dzień na kategorię
- Pełny ekran, sound-off, auto play
- Umożliwia konwersję
In-Feed Ads | Brand Premium
- Umieszczone w sekcji „Dla Ciebie” (1 z 130 TikToków)
- Możliwość targetowania
- Aż do 60 sekund, auto play, sound-on
- Wyraźny call-to-action, aby pobudzić użytkownika do działania
In-Feed Ads | One Day Max
- Pierwsze in-feed video po 5-7 filmikach
- 100% SOV na cały dzień na wyłączną kategorię
- Pełny ekran, auto play, sound on
Reklama na Spotify – dlaczego warto
Jak wynika z raportu Digital 2021, Spotify jest na 6 miejscu w rankingu najczęściej używanych (średnia miesięczna liczba aktywnych użytkowników) aplikacji mobilnych w Polsce. Spotify wyprzedzają Facebook oraz Messenger, Whatsapp, Allegro i Instagram. Materiałów w aplikacji co miesiąc słucha 361 milionów użytkowników na świecie. Większość, bo ponad 220 mln dysponuje opcją, która gwarantuje emisję reklam. Spotify zapewnia możliwość słuchania (także z opcją w tle) muzyki i podcastów.
Jak wynika z badania „Słuchacz podcastów w Polsce 2020”, aż 9 mln osób w Polsce regularnie słucha podcastów. Autorzy badania podkreślają, że połowa słuchaczy, to osoby z wyższym wykształceniem, a 57 proc., to użytkownicy w wieku powyżej 35. roku życia. To bardzo atrakcyjne grupy celowe dla reklamodawców.
Reklama na Spotify – formy i formaty
Reklamy audio, to najpopularniejszy format na tym serwisie. Jest on dostępny na wszystkich urządzeniach przewidzianych do promocji przez producenta aplikacji. Ten format reklamy oddziałuje na użytkownika najefektywniej, gdyż wpływa na nasze dwa zmysły, czyli wzrok i słuch. Oprócz spotu, aplikacja gwarantuje emisję baneru (Audio Everywhere), w który można kliknąć.
Reklamy graficzne – znany i bardzo popularny format reklam nie mógł oczywiście ominąć Spotify. Dostępne są różne formaty grafik: np. baner (Leaderboard) widoczny przez cały czas na naszym ekranie sterowania.
Audio Everywhere
Leaderboard
Reklamy video (Video Takeover) są wyświetlane podczas przerw między utworami oraz w sytuacji, gdy użytkownik szuka muzyki lub podcastów. Reklamie towarzyszy baner z CTA.
Video Takeover
Reklama na Spotify i TikToku – dla kogo?
Wbrew pozorom nie są to media tylko dla ludzi młodych. W tych mediach mamy zaangażowanych odbiorców i brak clutteru reklamowego. Treści reklamowe nie są nachalne, mają wymiar kontekstowy i wydają się być naturalną częścią contentu. Słodycze, moda, czy rozrywka to idealne produkty i usługi do reklamowania na TikToku i Spotify. Kampanie w tych mediach realizowaliśmy między innymi dla RMF Maxxx, Polskiego Związku Piłki Siatkowej, czy Josera.