Jak wykorzystać podcasty w marketingu
- Odsłon: 2529
Nawet jedna trzecia polskich internautów słucha podcastów. Audycje w postaci audio czy wideo cieszą się niesłabnącą popularnością. Czym są i dlaczego warto nagrywać podcasty? Jak wykorzystać je w biznesie?
Czym jest podcast?
Podcasty to nagrania audio (lub wideo, które są np. rejestracją rozmowy) wypowiedzi, wykładu, rozmowy, monologu lub komentarza. Noszą nazwę angielskich słów brodcast (nadawać) i pod (jak ipod). To najczęściej bezpłatne (choć oczywiście są też treści w 100 proc. płatne) treści publikowane w internecie przez twórców, firmy, ekspertów, influencerów, instytucje czy organizacje. Popularną formą podcastingu jest również materiał w stylu talk show, gdzie autor zaprasza gości/ekspertów z danej dziedziny i zachęca ich do przedstawienia faktów lub opinii ze swojej perspektywy. Podcast w dość oczywisty sposób kojarzy się z audycją radiową. Choć wielu marketerów wieszczyło koniec audycji radiowych typu „gadające głowy”, choć pojawiały się głosy, że materiały w Internecie muszą być bardzo krótkie, to okazało się, że podcast oparł się tym tendencjom i okazał się atrakcyjną formą.
Podcasty w liczbach
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez LoveBrands Group i SW Research największa grupa respondentów, aż 70 proc., słucha podcastów w domu, w czasie wolnym. 63 proc. użytkowników ma poniżej 24 lat, a 47 proc. stanowią osoby między 25 a 49 rokiem życia. Grupa użytkowników, która ma więcej niż 50 lat stanowi 28 proc. Polacy zapytani o tematykę najbardziej popularnych wśród nich tematów podcastów wybierali następująco:
- tematy zdrowotne i popularnonaukowe,
- tematykę sportową,
- związaną z kryminałem i sprawami detektywistycznymi,
- podcasty finansowe.
Podcasty – czego oczekują użytkownicy
Dobry podcast powinien operować prostym i zrozumiałym językiem dla odbiorcy. To podstawa. Musi też zawierać informacje, których nie podaje się na co dzień w telewizji czy internecie. Dzięki temu skupia się uwagę ludzi i zachęca ich do odsłuchania podcastu. Jeśli użytkownik będzie się stykał z treściami, które są oczywiste i dostępne w kilku klikach, to nie poświeci 30-50 minut na odsłuchanie materiału. Dobrym rozwiązaniem jest zaangażowanie do rozmowy ekspertów (np. specjalistów, lekarzy czy naukowców). Kogoś, kto będzie w ciekawy i precyzyjny sposób opowiadał o branży, którą się zajmuje. Ważne są też kwestie językowe – autorzy i eksperci powinny jasno artykułować swoje zdanie, a także mówić wyraźne i zgodnie z zasadami języka polskiego. Nie można też zapominać o profesjonalnym montażu (jingle, poziomy dźwięku, odszumianie itd.).
Podcasty jako forma promocji usług i produktów
Podcasty mogą pełnić formę komunikacji marketingowej pomiędzy marką a klientem. Content marketing korzysta z różnych form (blog, live, tekst), a podcast to kolejna z nich. Warto jednak zaznaczyć, że treści promocyjne nie powinny być ostentacyjne. Mogą być tłem, kontekstem, ale nie głównym aktorem podcastu.
Jak wykorzystać je w biznesie? Np. w branży budowlanej można stworzyć serię podcastów-poradników dotyczących najczęściej szukanych w Google zapytań z tej branży. Przy odpowiednim pozycjonowaniu użytkownik trafi na stronę firmy lub do jego kanałów w serwisach streamingowych (np. Spotify). Dobrym przykładem takiej aktywności są podcasty Uniwersytetu SWSP. Korzystając z ich kanałów można dotrzeć do rzeki merytorycznej wiedzy i jednocześnie zaznajamiać się z marką SWPS. Inny przykład, to eksperci podcast Cityboard Digital. - „City Talks, czyli rozmowy o marketingu i reklamie” to podcast tematyczny produkowany przez Cityboard Digital. Mówimy w nim o tym, jak prowadzić biznes, jak korzystać z narzędzi reklamowych, a także o nowościach w branży – mówi Wiktor Balcer, PR& Marketing Manager Cityboard Media, jeden z prowadzących podcast. Pierwszego odcinka można posłuchać poniżej.
Tworząc materiał trzeba kontrolować rynek w swojej branży i starać się przewidywać kolejne trendy, dowiedzieć się, co jest obecnie najpopularniejsze, co jest największym problemem, jakich informacji poszukują klienci itd. Każdy z tych elementów jest potencjalnym tematem podcastu. Im bardziej popularny temat, tym więcej słuchaczy może przyciągnąć.
Podcast – o czym pamiętać
Aby nagranie miało wartość zarówno marketingową, jak i wartość dla słuchacza, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach:
- ciekawy temat i ciekawi goście,
- regularność w publikowaniu treści,
- mierzenie efektów pracy,
- dobra jakość dźwięku.
Podcasty - podsumowanie
Aby zbudować lojalną publiczność do podcastu potrzeba co najmniej trzech rzeczy: interesującego tematu podcastu, charyzmatycznego gospodarza, nawiązania kontaktu z publicznością. Bez względu na to, jaki temat jest poruszany, audycje muszą być dobrze przemyślane, powinny mieć strukturę, ciekawą narrację, a także wartość dodaną. Zarówno małe, jak i duże firmy mogą z powodzeniem wykorzystywać podcasty do promocji i przyciągania potencjalnych klientów. W dobie blokowania reklam stają się niezwykle ważnym i atrakcyjnym kanałem przekazu komunikatów marki.

Efektem partnerstwa między TikTokiem a Cityboard Media jest możliwość realizowania kampanii reklamowych bez pośredników. Współpraca gwarantuje też możliwość przeprowadzania kampanii na platformach BuzzVideo, TopBuzz, News Republic czy Hello.
Dzięki działaniom naszych ekspertów uzyskaliśmy status agencji partnerskiej Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Giphy). Wiemy, jak dobrze i efektywnie planować kampanie w środowisku Meta i wykorzystywać to z korzyścią dla klientów.
Nasze doświadczenie w realizowaniu kampanii na Pintereście zaowocowało statusem partnera Pinterest Business. Dzięki temu mamy dostęp do zaawansowanych szkoleń i możemy lepiej planować i realizować kampanie dla naszych klientów.