Jak wykorzystać podcasty w marketingu

Jak wykorzystać podcasty w marketingu

Nawet jedna trzecia polskich internautów słucha podcastów. Audycje w postaci audio czy wideo cieszą się niesłabnącą popularnością. Czym są i dlaczego warto nagrywać podcasty? Jak wykorzystać je w biznesie?

 

Czym jest podcast?

Podcasty to nagrania audio (lub wideo, które są np. rejestracją rozmowy) wypowiedzi, wykładu, rozmowy, monologu lub komentarza. Noszą nazwę angielskich słów brodcast (nadawać) i pod (jak ipod).  To najczęściej bezpłatne (choć oczywiście są też treści w 100 proc. płatne) treści publikowane w internecie przez twórców, firmy, ekspertów, influencerów, instytucje czy organizacje. Popularną formą podcastingu jest również materiał w stylu talk show, gdzie autor zaprasza gości/ekspertów z danej dziedziny i zachęca ich do przedstawienia faktów lub opinii ze swojej perspektywy. Podcast w dość oczywisty sposób kojarzy się z audycją radiową. Choć wielu marketerów wieszczyło koniec audycji radiowych typu „gadające głowy”, choć pojawiały się głosy, że materiały w Internecie muszą być bardzo krótkie, to okazało się, że podcast oparł się tym tendencjom i okazał się atrakcyjną formą.

 

Podcasty w liczbach

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez LoveBrands Group i SW Research największa grupa respondentów, aż 70 proc., słucha podcastów w domu, w czasie wolnym. 63 proc. użytkowników ma poniżej 24 lat, a 47 proc. stanowią osoby między 25 a 49 rokiem życia. Grupa użytkowników, która ma więcej niż 50 lat stanowi 28 proc. Polacy zapytani o tematykę najbardziej popularnych wśród nich tematów podcastów wybierali następująco:

  • tematy zdrowotne i popularnonaukowe,
  • tematykę sportową,
  • związaną z kryminałem i sprawami detektywistycznymi,
  • podcasty finansowe.

 

Podcasty – czego oczekują użytkownicy

Dobry podcast powinien operować prostym i zrozumiałym językiem dla odbiorcy. To podstawa. Musi też zawierać informacje, których nie podaje się na co dzień w telewizji czy internecie. Dzięki temu skupia się uwagę ludzi i zachęca ich do odsłuchania podcastu. Jeśli użytkownik będzie się stykał z treściami, które są oczywiste i dostępne w kilku klikach, to nie poświeci 30-50 minut na odsłuchanie materiału. Dobrym rozwiązaniem jest zaangażowanie do rozmowy ekspertów (np. specjalistów, lekarzy czy naukowców). Kogoś, kto będzie w ciekawy i precyzyjny sposób opowiadał o branży, którą się zajmuje. Ważne są też kwestie językowe – autorzy i eksperci powinny jasno artykułować swoje zdanie, a także mówić wyraźne i zgodnie z zasadami języka polskiego. Nie można też zapominać o profesjonalnym montażu (jingle, poziomy dźwięku, odszumianie itd.).   

 

Podcasty jako forma promocji usług i produktów

Podcasty mogą pełnić formę komunikacji marketingowej pomiędzy marką a klientem. Content marketing korzysta z różnych form (blog, live, tekst), a podcast to kolejna z nich. Warto jednak zaznaczyć, że treści promocyjne nie powinny być ostentacyjne. Mogą być tłem, kontekstem, ale nie głównym aktorem podcastu.

Jak wykorzystać je w biznesie? Np. w branży budowlanej można stworzyć serię podcastów-poradników dotyczących najczęściej szukanych w Google zapytań z tej branży. Przy odpowiednim pozycjonowaniu użytkownik trafi na stronę firmy lub do jego kanałów w serwisach streamingowych (np. Spotify). Dobrym przykładem takiej aktywności są podcasty Uniwersytetu SWSP. Korzystając z ich kanałów można dotrzeć do rzeki merytorycznej wiedzy i jednocześnie zaznajamiać się z marką SWPS. Inny przykład, to eksperci podcast Cityboard Digital. - „City Talks, czyli rozmowy o marketingu i reklamie” to podcast tematyczny produkowany przez Cityboard Digital. Mówimy w nim o tym, jak prowadzić biznes, jak korzystać z narzędzi reklamowych, a także o nowościach w branży – mówi Wiktor Balcer, PR& Marketing Manager Cityboard Media, jeden z prowadzących podcast. Pierwszego odcinka można posłuchać poniżej.

 

 

Tworząc materiał trzeba kontrolować rynek w swojej branży i starać się przewidywać kolejne trendy, dowiedzieć się, co jest obecnie najpopularniejsze, co jest największym problemem, jakich informacji poszukują klienci itd. Każdy z tych elementów jest potencjalnym tematem podcastu. Im bardziej popularny temat, tym więcej słuchaczy może przyciągnąć.

 

Podcast – o czym pamiętać

Aby nagranie miało wartość zarówno marketingową, jak i wartość dla słuchacza, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  • ciekawy temat i ciekawi goście,
  • regularność w publikowaniu treści,
  • mierzenie efektów pracy,
  • dobra jakość dźwięku.

 

Podcasty - podsumowanie

Aby zbudować lojalną publiczność do podcastu potrzeba co najmniej trzech rzeczy: interesującego tematu podcastu, charyzmatycznego gospodarza, nawiązania kontaktu z publicznością. Bez względu na to, jaki temat jest poruszany, audycje muszą być dobrze przemyślane, powinny mieć strukturę, ciekawą narrację, a także wartość dodaną. Zarówno małe, jak i duże firmy mogą z powodzeniem wykorzystywać podcasty do promocji i przyciągania potencjalnych klientów. W dobie blokowania reklam stają się niezwykle ważnym i atrakcyjnym kanałem przekazu komunikatów marki.

 

Chcesz wykorzystać podcasty w marketingu swojej firmy? Potrzebujesz wsparcia merytorycznego i technicznego? Napisz do nas!

* Pola wymagane

captcha

Informacje na temat przetwarzania przez Cityboard Media Sp. z o. o. danych osobowych przekazanych za pomocą powyższego formularza kontaktowego znajdują się w Polityce Prywatności.

 


AKTUALNOŚCI BANK WIEDZY POMOC KARIERA POLITYKA PRYWATNOŚCI STREFA KLIENTA

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z witryny, zgadzasz się na ich stosowanie. Czytaj więcej: Polityka Prywatności.
Cityboard Media Sp. z o.o., ul. Narbutta 30, 02-541 Warszawa. Regon: 011355200, NIP: 5251003406. Spółka wpisana przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000024971. Wysokość kapitału zakładowego 50 000,00 PLN.
© 2022 Cityboard Media. All Rights Reserved.