
Mobile Ads, czyli jak wykorzystać geotargetowanie w reklamie
- Odsłon: 2526
Geotargetowanie to proces, w którym wykorzystuje się dane o aktualnym położeniu klienta, aby skomunikować się z nim np. w komercyjny sposób, wysyłając mu kontekstową reklamę. Z tego procesu można skorzystać w ramach Mobile Ads. Jak to działa?
Mobile Ads – na czym polega i dlaczego warto?
Mobile Ads (lub inaczej marketing mobilny) polega na emisji reklam banerowych w aplikacji i serwisach mobilnych odbiorcom, którzy mieli kontakt z reklamą na wybranym nośniku outdoorowym lub z innym punktem w przestrzeni. Wykorzystując geolokalizacje użytkowników, można wysyłać im odpowiednie reklamy, aby wzmacniać świadomość produktu, czy usługi. Upraszczając można stwierdzić, że użytkownik poruszając się po mieście widzi w konkretnym punkcie konkretną reklamę OOH, a następnie w aplikacjach i na witrynach przeglądanych w swoim smartfonie widzi banery reklamowe z tym samym przekazem.
Warto też dodać, że możliwe jest zaplanowanie tzw. "wirtualnego nośnika", czyli punkt na mapie (na podstawie współrzędnych geograficznych), w promieniu którego reklamy będą serwowane wybranym użytkownikom w aplikacjach mobilnych na ich smartfonach.
Reklama dociera do wybranej grupy odbiorców, a można ją określić na podstawie 362 informacji o pojedynczym użytkowniku. Dane są gromadzone i aktualizowane w czasie rzeczywistym, więc nie ma mowy o tym, że np. kampania OOH już się zakończyła, a użytkownik otrzymuje reklamę. Dane pozwalają dotrzeć do ściśle określonych grup odbiorców, a co najważniejsze wykorzystują synergię mediów: outdooru oraz digitalu. Mobile Ads wykorzystuje integrację wielu sieci reklamowych, a to dla marketerów bardzo ważne, bo reklama może wyświetlić się w puli ponad 200 000 aplikacji i 15 000 000 stron internetowych.
Mobile Ads – formaty reklam
W tym przypadku mamy do czynienia z trzema formatami reklam. Od klasycznego baneru, przez formy natywne, aż po pełnoekranowe.
- Baner – to prostokątna jednostka reklamowa inicjowana przez system, która może być statyczna lub animowana. Banery reklamowe na telefon komórkowy są zazwyczaj wyświetlane na górze lub na dole ekranu.
- Interstitial – pełnoekranowe reklamy obejmujące cały interfejs użytkownika. Zazwyczaj wyświetlane są w naturalnych punktach przejścia w aplikacji, na przykład między czynnościami lub podczas przerwy między poziomami w grze.
- Native – formaty reklamowe składające się z połączenia grafiki i tekstu, które wyglądem przypominają naturalne elementy serwisów.
Mobile Ads – źródła danych o użytkownikach
Aby kampania Mobile Ads była dobrze zaplanowana, wykorzystuje się dwie metodologie:
- Behawioralna – polegająca na zbieraniu informacji o zachowaniach danych użytkowników, które wynikają ze sposobu konsumpcji treści. Dla przykładu, użytkownik pobiera aplikacje i treści kierowane do dzieci w wieku 5-10 lat. Możemy zatem przyjąć, że użytkownikiem tego telefonu jest rodzic, który szuka informacji i treści specjalistycznych.
- Deklaratywne – polegające na gromadzeniu danych wprowadzanych w aplikacjach bądź na stronach mobilnych. W połączeniu z danymi archiwalnymi, daje to bardzo dokładne informacje na temat użytkownika i pozwala dokładnie targetować reklamy.
Mobile Ads – podsumowanie
Marketing mobilny gwarantuje dotarcie do wybranych segmentów klientów poprzez reklamę skojarzoną z miejscem przebywania użytkownika. Takie rozwiązanie jest skuteczne w przypadku np. galerii handlowych, marketów, czy punktów handlowych, które korzystają z billboardów i chcą wzmocnić przekaz reklamowy, przypomnieć klientom o trwającej promocji, czy po prostu zachęcić do zakupów. Mobile Ads gwarantuje synergię mediów, ale umożliwia też emisję reklam na określonym obszarze, w określonym przedziale czasu. Można dzięki temu np. zachęcać osoby przebywające w okolicy do wizyty w kawiarni, restauracji, czy w kinie.