Ile kosztuje reklama na Facebooku i Instagramie?
- Odsłon: 1098
Ile kosztuje reklama na Facebooku i Instagramie? Czy to się w ogóle opłaca? Pytania te często nurtują osoby związane z branżą marketingu cyfrowego. Wymienione platformy, należące do grupy Meta, są dziś niezbędnymi narzędziami, służącymi do promowania marek, produktów i usług. Jaki jest rzeczywisty koszt reklamowania się w najpopularniejszych mediach społecznościowych? Odpowiedź nie jest prosta, gdyż zależy od wielu czynników.
Meta jako platforma reklamowa
Meta, dzięki Instagramowi i Facebookowi, stała się nie tylko czołową platformą społecznościową, ale i reklamową. Dzięki gromadzeniu ogromnych ilości danych o użytkownikach, oferuje reklamodawcom precyzyjne i efektywne narzędzia do działań marketingowych online. O możliwościach reklamowych Instagrama pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu. Lokowanie reklam w aplikacjach Meta stało się standardem. W głównym feedzie, na każdych pięć postów, jeden jest sponsorowany. Reklam na Facebooku i Instagramie nie można wyłączyć, a wtyczki typu adblock są tutaj nieskuteczne.
Reklama na Instagramie i jej formaty
To, co wyróżnia Facebooka i Instagrama, to ich unikatowe formaty reklamowe. Ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie korzysta z Instagrama, z czego w samej Polsce 12 milionów. Szczególnie przyciąga on 20 i 30-latków, czyli grupę najczęściej robiącą zakupy online. Aż 80% użytkowników wykorzystuje aplikację w celu wyszukiwania produktów, marek i usług. Instagram Ads wykorzystuje reklamę natywną, czyli taką, która wtapia się w otoczenie, jest subtelna i nieinwazyjna. Warto wiedzieć, że w porównaniu do konkurencyjnych narzędzi marketingowych, reklamy na Instagramie są dużo tańsze.
W takim otoczeniu doskonale sprawdzają się różnorodne formaty reklamowe, w tym:
- reklamy w relacjach (stories), pełnoekranowe reklamy, które pojawiają się między relacjami innych użytkowników i trwają do 15 sekund,
- reklamy ze zdjęciami, czyli pojedyncze, statyczne obrazy, które ukazują się w głównym feedzie Instagrama,
- wideo, dynamiczne filmy, które mogą trwać do 60 sekund. Występują zarówno w głównym feedzie, jak i w relacjach,
- reklamy karuzelowe umożliwiają umieszczenie kilku zdjęć lub filmów, które można przewijać w bok. Reklamy karuzelowe są efektywne w pokazywaniu różnych aspektów produktu, kolekcji lub opowiadaniu ich historii.
Reklama na Facebooku i jej formaty
Facebook z 3 miliardami aktywnych użytkowników, którzy spędzają dziennie średnio 33 minuty na platformie, stwarza dla marek znakomite warunki do zaistnienia w sieci. 81,8% użytkowników korzysta z aplikacji wyłącznie przez urządzenia przenośne. Codziennie udostępnianych jest około 1 miliard relacji.
Reklamy na Facebooku występują w różnych formatach i rozmiarach. Do najpopularniejszych należą:
- reklamy graficzne pod postacią prostych obrazów z tekstem,
- reklamy karuzelowe, czyli seria obrazów lub wideo w jednym przekazie,
- wideo pod postacią angażujące materiałów prezentujących produkty,
- mobilne, pełnoekranowe reklamy interaktywne,
- „kolekcje” będące połączeniem dużego obrazu lub wideo z listą produktów,
- reklamy dynamiczne, automatycznie dostosowane do prezentowania produktów zainteresowanym użytkownikom,
- reklamy Lead Ads, zbierające dane kontaktowe bezpośrednio przez Facebooka.
Ile kosztuje reklama na Facebooku i Instagramie
Nie istnieje uniwersalny cennik dla usług reklamowych oferowanych przez Metę. To Ty decydujesz, ile chcesz wydać na swoją reklamę. Kwoty natomiast mogą sięgać od kilku złotych do kilkuset tysięcy złotych. Reklama na Facebooku i Instagramie może być tańsza niż w mediach tradycyjnych przede wszystkim dlatego, że Meta jest bardzo elastyczna cennikowo. W praktyce to klient decyduje, ile chce wydać na reklamę. Oczywiście jeśli chcemy dotrzeć do całej Polski, to za 2 złote tego nie realizujemy. Jeśli planujemy pozyskanie 1 000 polubień w ciągu 2 dni, to budżet kilu złotych może nie wystarczyć. Jeśli natomiast chcemy zbudować zasięg w lokalnej społeczności, to budżet na poziomie kilkuset złotych może spokojnie wystarczyć.
Choć obie platformy korzystają z tego samego Ad Managera, koszty reklam różnią się, co wynika z różnic w algorytmach reklamowych i dostępnych danych.
Główne czynniki wpływające na koszt reklamy to:
- Cel reklamowy – kampanie generujące leady i konwersje mają z reguły wyższe koszty.
- Format reklamy – reklamy wideo są często droższe, ale mogą być bardziej efektywne.
- Wydarzenia – ceny mogą wzrastać w okresach o wysokim popycie reklamowym (np. święta czy duże wydarzenia).
- Targetowanie – bardziej szczegółowe targetowanie (wiek, lokalizacja, zainteresowania, zachowania) może zwiększać koszt z powodu obszernej konkurencji ubiegającej się o uwagę grupy docelowej.
Podsumowanie
To, ile kosztuje reklama na Facebooku i Instagramie zależy od długości kampanii, wybranego formatu reklamowego oraz docelowej grupy odbiorców. Reklamodawcy mają możliwość elastycznego zarządzania budżetem, co pozwala na tworzenie kampanii dopasowanych do ich specyficznych celów marketingowych.
Interesuje Cię koszt Twojej reklamy na Facebooku i Instagramie? Napisz do nas, a dokonamy bezpłatnej wyceny!