
Ile kosztuje reklama programatyczna?
- Odsłon: 1180
Reklama programatyczna zyskuje na popularności wśród marketerów i zaczyna dominować w cyfrowym ekosystemie reklamowym. W 2021 roku wartość globalnego rynku reklamy programatycznej osiągnęła 155 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 100% w porównaniu z poprzednimi latami. Jakie są koszty związane z reklamą programatyczną? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jej cenom oraz analizie efektywności i korzyści płynących z tego typu reklamy.
Ile kosztuje reklama programatyczna: co to jest Programmatic Ads?
Reklama programatyczna to zautomatyzowany proces kupowania i sprzedaży przestrzeni reklamowej, który wykorzystuje algorytmy do zakupu i optymalizacji kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym. Ten proces pozwala precyzyjnie targetować reklamy do wybranych grup odbiorców na podstawie ich zachowań, co zwiększa efektywność przekazu i minimalizuje straty wynikające z nieodpowiedniego zasięgu. Z danych IAB/PwC AdEx wynika, że w 2021 roku w Polsce wydatki na ten model zakupu stanowiły 23% ogólnych wydatków na reklamę online, a blisko 50% wydatków przeznaczano na reklamę display, w tym wideo.
Reklama programatyczna jest dostępna w różnych formatach, w tym display (banery), wideo, reklamy mobilne oraz w urządzeniach IoT — sieci obiektów wyposażonych w technologie umożliwiające wymianę danych. Każdy format oferuje specyficzne zastosowania i może być dopasowany do celów kampanii oraz zachowań grupy docelowej.
Ile kosztuje reklama programatyczna: jej główne zalety
Reklama programatyczna to przede wszystkim szereg korzyści. Spośród nich wymienić można:
- zwiększoną efektywność — automatyzacja procesu zakupu pozwala na szybkie reagowanie na dane i optymalizację kampanii,
- precyzyjne targetowanie — umożliwia dotarcie do specyficznych grup demograficznych, geograficznych i opartych na zainteresowaniach,
- elastyczność — kampanie mogą być dostosowywane w czasie rzeczywistym, reagując na zmieniające się warunki rynkowe i preferencje odbiorców,
- różnorodne formaty — do wyboru są formaty graficzne, w tym kreacje natywne i rich media, a także formaty wideo i audio,
- dane wykazują, że 50% osób przypadkowo klika reklamy displayowe na urządzeniach mobilnych (meetanshi.com).
Ile kosztuje reklama programatyczna?
W celu zakupienia powierzchni reklamowej, reklamodawca musi wykorzystać tzw. Demand Side Platform (DSP), czyli system umożliwiający wgrywanie kreacji reklamowych i ustawianie jej planowanej aktywności.
DSP umożliwia zakup reklam w modelu aukcyjnym, zwanym Real Time Bidding (RTB), gdzie każda kampania automatycznie bierze udział w aukcji danej odsłony reklamowej. W licytacji zwycięża DSP oferujące najwyższą cenę za odsłonę, wyrażoną w CPM (koszt 1000 wyświetleń reklamy). Zwycięzca płaci cenę drugiego najwyższego oferenta, zwiększoną o 1 grosz
Koszt reklamy programatycznej zależy od wielu czynników, w tym od formatu reklamy, wielkości i specyfiki grupy docelowej, a także od sezonowości i czasu trwania kampanii:
- w przypadku reklamy display, koszty CPM mogą wahać się od 1 do 3 dolarów dla prostych kampanii, do nawet 10 dolarów za bardziej złożone reklamy,
- reklamy wideo, ze względu na większe zaangażowanie użytkowników, może kosztować od 10 do 30 dolarów za CPM,
- średni CPM dla reklam programatycznych zazwyczaj oscyluje od 0.40 do 2 lub 3 dolarów.
Chcesz wykorzystać reklamę programatyczną w swojej kampanii? Napisz do nas!