Optymizm w digitalu i OOH
- Odsłon: 870
Digital i reklama zewnętrzna w 2021 r. zanotują znaczne wzrosty – tak wynika z danych i prognoz specjalistów. Kończący się rok pokazał, że outdoor trudny czas ma już za sobą, a digital rośnie w siłę.
Digital trzyma się mocno
Wydaje się, że pandemię COVID w jakimś stopniu mamy już za sobą, ale jej efekty będą jeszcze długo wpływały na rynek reklamy. Rządowe obostrzenia w wielu krajach wpłynęły na zmianę zachowań konsumentów. To spowodowało jeszcze większe zainteresowanie digitalem, który od lat odnotowywał dwucyfrowe wzrosty w tzw. torcie reklamowym. Google Ads, Facebook Ads, reklama na Instagramie, Twitterze, czy Spotify okazały się doskonałym rozwiązaniem w poszukiwaniu nowych klientów. Wedle szacunków, branża e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat będzie rosła średnio 12 proc. rocznie. Za kilka lat sektor handlu internetowego będzie wart ponad 160 mld zł 1. W tym roku digital będzie odpowiedzialny za 58% udziału w globalnym rynku reklamy (w porównaniu z 48% w 2019 r.)2. Te dane pokazują, że digital trzyma się mocno i warto inwestować w reklamę cyfrową.
1. Źródło: www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce
2. Źródło: www.zenithmedia.pl/zenith-e-commerce-i-wideo-online-napedza-w-tym-roku-wzrost
Wzrosty w reklamie zewnętrznej
Billboardy w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, czy innych polskich miastach cieszą się rosnącą popularnością. To efekt powrotu do naszych przyzwyczajeń i obowiązków sprzed pandemii. Pracownicy w większości wrócili do pracy stacjonarnej, dzieci i młodzież do szkół, a mieszkańcy miast stawiają na mobilność stając się naturalną widownią dla reklamy na billboardach. W 2021 na duże kampanie decydowały się wielkie marki (np. Coca Cola), małe firmy, czy przedstawiciele administracji (np. Warszawa).
Kampania Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, realizowana w 2021 roku.
Choć mamy do czynienia z rozpędzającą się 4 falą, to jednak zakres szczepień (popularyzowanych, między innymi, na outdoorze) każe spokojniej podchodzić do ewentualnych zmian w obostrzeniach. Wiele wskazuje na to, że w 2021 r. nie czeka nas kolejny lockdown. To wszystko przekłada się na optymizm w branży, co widać też w międzynarodowych prognozach. Globalne wydatki na reklamę w 2021 wzrosną o ponad 11%, i będą większe niż przed pandemią w 20193. Jak zauważa Mark Read (CEO w WPP), w tym roku w USA i Wielkiej Brytanii outdoor odnotuje wzrosty rzędu 20-30%4. W pierwszym półroczu w Polsce reklama zewnętrzna urosła o prawie 20% rdr5. Rynek nie traci więc optymizmu, a przed nami grudzień, czyli okres szczególnie istotny dla wielu marketerów. Można więc domniemać, że czeka nas wysyp ciekawych kampanii. Zarówno w digitalu jak i w outdoorze.
3. Źródło: www.zenithmedia.pl/zenith-e-commerce-i-wideo-online-napedza-w-tym-roku-wzrost-globalnych-wydatkow
4. Źródło: www.media4growth.com/ooh-news/ooh-growth-prospects-strong-says
5. Źródło: www.bankier.pl/wiadomosc/Rynek-reklamy-odrobi-straty-poniesione-w-pandemii