Reklama programatyczna. Czym jest i jak ją wykorzystać w biznesie?
- Odsłon: 736
Reklama programatyczna święci w ostatnich latach triumfy, ponieważ pozwala na efektywne dotarcie do użytkowników w oparciu o aukcje w czasie rzeczywistym. Chcesz rozwinąć swoją markę online, ale nie wiesz jeszcze na czym polega fenomen reklamy programatycznej? Poniżej garść niezbędnych informacji na ten temat.
Reklama programmatic – co to jest?
Na początek kilka wyjaśnień. Programmatic to nowoczesna technologia, która umożliwia kupowanie i sprzedawanie powierzchni reklamowych w internecie. Wartość rynku reklamy programatycznej rośnie z roku na roku. Jak wynika z badania IAB/PwC AdEx, w 2021 roku w Polsce wydatki na ten model zakupu stanowiły blisko 1/4 wydatków na reklamę online ogółem (23%). Blisko 50% wydatków w tym segmencie dotyczyło wydatków na reklamę display/wideo (wzrost o 25,3% RDR).
Powszechnie model programatyczny kojarzy się z kampanią displayowi, ale warto wiedzieć, że dotyczy też formatów wideo i audio. Jest to narzędzie, które znacznie upraszcza proces zakupu i sprzedaży reklam. W odróżnieniu od bezpośredniego modelu zakupu nie wymaga ciągłego kontaktu między wydawcą oferującym powierzchnie reklamowe a kupującym.
Upraszczając: kupujemy wiele modeli reklamowych od różnych dostawców w jednym miejscu. Zakup może odbywać się w modelu aukcji publicznej (Open Market/ Open Auction), prywatnej (Private Marketplace) lub w opcji ustalonej ceny CPM między wydawcą a reklamodawcą (Programmatic Guaranteed, Preferred Deal).
Reklama programmatic – dla kogo?
Reklama programatyczna może być wykorzystywana zarówno do kampanii zasięgowych jak i do kampanii efektywnościowych. Jest skierowana głównie do dużych marek, które są gotowe inwestować w reklamę większe budżety. Jak pokazuje praktyka, lepiej sprawdzą się kampanie kierowane na szerszy obszar geograficzny i te trwające przez dłuższy okres. Kampanie lokalne, które są obliczone na efekt tu i teraz w modelu programatycznym nie przynoszą efektu. Dodatkowo trzeba wiedzieć, taka forma reklamy jest szczególnie korzystna, jeśli produkt ma szerokie zastosowanie i jest powszechnie dostępny.
Reklama programmatic – zalety
Reklama programatyczna oferuje wiele korzyści, które warto poznać, aby lepiej zrozumieć jej potencjał. Główne zalety reklamy programatycznej to:
- Różnorodne formy – możemy wybierać spośród formatów graficznych (w tym kreacji natywnych i rich media), a także wideo, audio.
- Precyzyjne targetowanie – dzięki wysokiej jakości danych o użytkownikach Internetu, bez problemu możemy dotrzeć do różnych grup odbiorców o określonych cechach demograficznych, behawioralnych, czy na podstawie ich aktywności online. Dostawcy mają możliwość pozyskiwania aktualnych danych z wielu różnych źródeł i tworzenia na tej podstawie profili użytkowników.
- Szeroki zasięg reklamy – dzięki dużej liczbie wydawców oferujących powierzchnie w tym modelu sprzedaży mamy do dyspozycji kilkadziesiąt różnych giełd reklamowych. Co ciekawe, sieć reklamowa Google jest tylko jedną z nich.
- Widoczność reklam i częstotliwość – platforma umożliwia ustawienie wskaźnika widoczności reklam jaki chcemy osiągnąć. Mamy również możliwość ograniczania częstotliwości wyświetlania reklam temu samemu użytkownikowi, aby nie był on przebodźcowany jednym przekazem.
- Kontrola – dzięki raportowaniu danych w czasie rzeczywistym planista ma możliwość stałej optymalizacji kampanii.
Reklama programmatic – podsumowanie
Podsumowując, programmatic to dobre i efektywne narzędzie, ale dla większych marek i dużych budżetów reklamowych. Idealnie sprawdza się zarówno w kampaniach sprzedażowych, jak i leadowych czy wizerunkowych.
Chcesz zaplanować kampanię programatyczną? Napisz do nas!