Rola emocji w e-commerce


Działaj emocjami w e-sklepie

Gwałtowny rozwój e-commerce sprawił, że psychologowie coraz intensywniej zaczęli przyglądać się mechanizmom podejmowania decyzji zakupowych w e-sklepach. Okazało się, że często owe decyzje podejmowane są pod wpływem emocji, impulsu czy chwili. Choć emocje bywają złym doradcą, to jednak to stwierdzenie, choć banalne ma w sobie pewną przewrotność, bo z jednej strony stawia na rozsądek, ale z drugiej, kto z nas nie kupił choć raz w życiu czegoś pod wpływem emocji?

W sklepie internetowym na konsumencie nie ciąży już presja czasu, miejsca czy innych ludzi, jak to ma miejsce w markecie, ale emocje nie straciły na znaczeniu. Marketing zbudowany w oparciu o psychologiczne mechanizmy wywoływania odpowiednich emocji jest bardzo skuteczny.

Poniżej trzy praktyczne porady, jak wykorzystać emocje w zwiększeniu sprzedaży w e-sklepie.

Cena

Czynnikiem, który w zdecydowany sposób wpływa na emocje kupujących jest cena. W psychologii zachowań konsumenckich jest cały dział zajmujący się relacjami pomiędzy ceną a decyzją zakupową. Emocje negatywne mocniej na ludzi oddziałują niż pozytywne. Dlatego, aby wywołać odpowiednie zachowania, komunikaty o promocjach powinny akcentować unikanie straty. Bardziej boli klienta potencjalna strata 100 złotych niż ewentualny zysk tej kwoty. Większe negatywne emocje wzbudzi zagrożenie poczuciem straty (np. jeśli nie kupię produktu teraz, bo za chwilę będzie on droższy), niż ewentualna satysfakcja wynikająca z zakupu produktu w promocji. Dlatego w e-sklepach warto budować komunikaty promocyjne tak, aby akcentować unikanie straty.

Font

Nie bez znaczenia są też fonty użyte do opisu danego produktu w e-sklepie. Co ciekawe, wpływają one na decyzje zakupowe i są bezpośrednio związane z emocjami. Fonty ozdobne o skomplikowanym kroju trudniej się czyta i trzeba włożyć większy wysiłek poznawczy, aby poprawnie je odczytać. Większy wysiłek poznawczy obniża afekt do danego produktu i zmniejsza prawdopodobieństwo zakupu. Konsumenci nie lubią informacji trudnych do przeczytania, zanalizowania i interpretacji, ponieważ wymagają one większego wysiłku poznawczego. Aby nie obniżać afektu, warto tak projektować opisy produktów, aby były czytane szybko i w łatwy sposób.

Opisy

Sam opis musi też wzbudzać emocje. Jeśli będzie techniczny, formalny, czy banalny to nie wywoła wielu emocji. Użycie w opisie przymiotników, stworzenie opisu emocji które towarzyszą zastosowaniu produktów, czy zarysowanie kontekstu w którym można użyć danej rzeczy dużo intensywniej wpływają na emocje. „Chrupiące i zdrowe płatki orkiszowe, pozwolą Ci rozpocząć dzień w doskonałym nastroju i delektować się pożywnym posiłkiem” – taki opis wzbudzi większe emocje niż „Płatki orkiszowe. Polecamy”. Oczywiście, tego rozwiązania nie da się zastosować w każdym sklepie internetowym. Emocjonalny opis cementu, gipsu, czy farby podkładowej będzie brzmiałśmieszenie, ale już opisy ubrań, kosmetyków, czy wycieczek mogą być nacechowane emocjonalnie i zachęcać do zakupów.

 

Zastanawiasz się nad własnym e-sklepem? Napisz do nas. Doradzimy i pomożemy.

 


Napisz do nas.

* Pola wymagane

captcha

Informacje na temat przetwarzania przez Cityboard Media Sp. z o. o. danych osobowych przekazanych za pomocą powyższego formularza kontaktowego znajdują się w Polityce Prywatności.

 


Google Partner

Cityboard Media z tytułem Google Partner

Reklamy Google Ads nie mają dla nas tajemnic. Dowodem jest status Google Partner, a także specjalizacja z reklamy w sieci wyszukiwania, które uzyskaliśmy. Google nadaje takie wyróżnienie firmom, które zdobyły certyfikat Google Ads, zrealizowały odpowiednią liczbę efektywnych kampanii, a także wyróżniały się jakością  świadczonych usług.
.

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z witryny, zgadzasz się na ich stosowanie. Jak wyłączyć pliki cookies? Czytaj w zakładce Polityka Prywatności.

Cityboard Media Sp. z o.o., 00-640 Warszawa, ul. Mokotowska 1, Regon: 011355200, NIP: 525-10-03-406, Spółka wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000024971 Wysokość kapitału zakładowego 50 000,00 zł.

© 2019 Cityboard Media. All Rights Reserved.