Rola emocji w e-commerce
- Odsłon: 1481
Działaj emocjami w e-sklepie
Gwałtowny rozwój e-commerce sprawił, że psychologowie coraz intensywniej zaczęli przyglądać się mechanizmom podejmowania decyzji zakupowych w e-sklepach. Okazało się, że często owe decyzje podejmowane są pod wpływem emocji, impulsu czy chwili. Choć emocje bywają złym doradcą, to jednak to stwierdzenie, choć banalne ma w sobie pewną przewrotność, bo z jednej strony stawia na rozsądek, ale z drugiej, kto z nas nie kupił choć raz w życiu czegoś pod wpływem emocji?
W sklepie internetowym na konsumencie nie ciąży już presja czasu, miejsca czy innych ludzi, jak to ma miejsce w markecie, ale emocje nie straciły na znaczeniu. Marketing zbudowany w oparciu o psychologiczne mechanizmy wywoływania odpowiednich emocji jest bardzo skuteczny.
Poniżej trzy praktyczne porady, jak wykorzystać emocje w zwiększeniu sprzedaży w e-sklepie.
Cena
Czynnikiem, który w zdecydowany sposób wpływa na emocje kupujących jest cena. W psychologii zachowań konsumenckich jest cały dział zajmujący się relacjami pomiędzy ceną a decyzją zakupową. Emocje negatywne mocniej na ludzi oddziałują niż pozytywne. Dlatego, aby wywołać odpowiednie zachowania, komunikaty o promocjach powinny akcentować unikanie straty. Bardziej boli klienta potencjalna strata 100 złotych niż ewentualny zysk tej kwoty. Większe negatywne emocje wzbudzi zagrożenie poczuciem straty (np. jeśli nie kupię produktu teraz, bo za chwilę będzie on droższy), niż ewentualna satysfakcja wynikająca z zakupu produktu w promocji. Dlatego w e-sklepach warto budować komunikaty promocyjne tak, aby akcentować unikanie straty.
Font
Nie bez znaczenia są też fonty użyte do opisu danego produktu w e-sklepie. Co ciekawe, wpływają one na decyzje zakupowe i są bezpośrednio związane z emocjami. Fonty ozdobne o skomplikowanym kroju trudniej się czyta i trzeba włożyć większy wysiłek poznawczy, aby poprawnie je odczytać. Większy wysiłek poznawczy obniża afekt do danego produktu i zmniejsza prawdopodobieństwo zakupu. Konsumenci nie lubią informacji trudnych do przeczytania, zanalizowania i interpretacji, ponieważ wymagają one większego wysiłku poznawczego. Aby nie obniżać afektu, warto tak projektować opisy produktów, aby były czytane szybko i w łatwy sposób.
Opisy
Sam opis musi też wzbudzać emocje. Jeśli będzie techniczny, formalny, czy banalny to nie wywoła wielu emocji. Użycie w opisie przymiotników, stworzenie opisu emocji które towarzyszą zastosowaniu produktów, czy zarysowanie kontekstu w którym można użyć danej rzeczy dużo intensywniej wpływają na emocje. „Chrupiące i zdrowe płatki orkiszowe, pozwolą Ci rozpocząć dzień w doskonałym nastroju i delektować się pożywnym posiłkiem” – taki opis wzbudzi większe emocje niż „Płatki orkiszowe. Polecamy”. Oczywiście, tego rozwiązania nie da się zastosować w każdym sklepie internetowym. Emocjonalny opis cementu, gipsu, czy farby podkładowej będzie brzmiał śmieszenie, ale już opisy ubrań, kosmetyków, czy wycieczek mogą być nacechowane emocjonalnie i zachęcać do zakupów.
Zastanawiasz się nad własnym e-sklepem? Napisz do nas. Doradzimy i pomożemy.