lle kosztuje reklama VOD?
- Odsłon: 638
Duży zasięg, niepomijalność, a przy tym relatywnie nieduże koszty – to cechy reklam na platformach VOD. Ile kosztuje taka reklama? Jakie daje możliwości? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.
Czym właściwie jest VOD? Te trzy litery to skrót od angielskiego „Video on Demand” co w polskim tłumaczeniu oznacza „video na żądanie”. Jak wynika z badania Mediapanel, w lipcu 2023 roku serwisy VOD liczyły w Polsce 17 mln użytkowników, z czego 61% stanowią kobiety, a 39% to mężczyźni. Technologia VOD opiera się na wykorzystaniu strumieniowania danych. Zaleta? Wyeliminowanie potrzeby korzystania z przyłącza satelitarnego lub cyfrowego. Warto odnotować, że 69,6% polskich użytkowników platform streamingowych korzysta z VOD.
Najistotniejszym atutem takich platform jest nieograniczony dostęp do filmów, seriali i innych treści wideo w dowolnym momencie i miejscu. Widzowie zyskują pełną kontrolę nad tym, kiedy i co oglądają — mogą przewijać, pauzować i wznawiać oglądanie wedle własnego uznania. W przeciwieństwie do linearnej telewizji, która nadaje programy w ustalonym paśmie, „Video on Demand” umożliwia dostęp do wyselekcjonowanych materiałów z wirtualnej biblioteki.
lle kosztuje reklama VOD: kampania na platformie
Platformy VOD możemy podzielić na te, które emitują reklamy oraz na te oferujące korzystanie z serwisu bez nich, w zamian za opłatę subskrypcyjną. Przykład reklamy VOD? Przerywnik emitowany w kluczowym momencie serialu, np. przed ważną decyzją bohatera jest znakomitym sposobem na zwrócenie uwagi i zapamiętanie reklamy. Aby właściwie dopasować treści reklamowe, warto bliżej poznać modele dostępnych na rynku platform VOD, co ułatwi wybór najkorzystniejszej opcji:
• aVOD — najpopularniejszy model dystrybucji w Polsce, gdzie użytkownicy mają dostęp do wszystkich treści pod warunkiem obejrzenia reklam,
• tVOD — drugi co do popularności model dystrybucji, który działa na zasadzie wypożyczenia danego materiału na określony w umowie czas. Taki model jest często wykorzystywany dla transmisji pay-per-view, wydarzeń sportowych i premierowych odcinków seriali,
• sVOD — model opierający się na opłatach abonamentowych, oferujący dostęp do szerokiej biblioteki filmów i seriali.
Decydując się na działania reklamowe w serwisach VOD, warto sugerować się ich popularnością, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Najczęściej wybieranymi platformami VOD w Polsce są Netflix, lider rynku z udziałem 33%, Disney+ (emitujący treści marek takich jak Marvel, National Geographic, Pixar i Star Wars), HBO MAX (opierający się na subskrypcji over-the-top), Player (polski serwis internetowy z programami grupy TVN Warner Bros. Discovery i zewnętrznych partnerów) oraz TVP VOD (należący do Telewizji Polskiej). Dzięki możliwościom oferowanym przez VOD reklamodawcy mogą precyzyjnie i skutecznie zbliżyć się do docelowej grupy odbiorców. Platformy gromadzą dane o preferencjach użytkowników, co umożliwia dostosowanie przekazu reklamowego do ich zainteresowań i potrzeb. Wpływa to na skuteczność kampanii reklamowych, usprawniając targetowanie i czyniąc personalizację treści jedną z największych zalet reklamy w serwisach VOD.
Ile kosztuje reklama VOD
Koszt reklamy VOD zależy od wielu czynników, które wpływają na ostateczną cenę:
- Długość spotu reklamowego. Czas trwania reklamy ma bezpośredni wpływ na jej cenę.
- Obszar emisji reklamy. Koszty mogą się różnić w zależności od tego, czy reklama jest wyświetlana wyłącznie na platformie, czy również w sieci.
- Grupa docelowa. Specyfika targetowanej grupy odbiorców może wpływać na cenę.
- Dodatkowe opłaty. Koszty związane z wgraniem materiału reklamowego również wpływają na całkowitą cenę.
- Capping. Limit wyświetleń reklamy, nałożony na unikalnego użytkownika może wpłynąć na częstotliwość emisji i jej skuteczność.
- Dopasowanie do treści. Nakierowanie reklamy na konkretne kategorie programów lub zainteresowania odbiorców również jest czynnikiem zwiększającym jej koszt.
Nie da się jednoznacznie określić, ile kosztuje reklama VOD, bo każdy serwis ma swoją politykę cenową, która jest zmienna w zależności od wybranego formatu reklamowego. Jako przykład można jednak podać koszty opublikowane przez TVP odnośnie do ich mediów interaktywnch, czyli TVP VOD (styczeń 2022). Np. koszt spotu 30 sekundowego w rozliczeniu CPM oscyluje między 170 a 280 złotych (ceny RC, ujęcie pakietowe). W przypadku reklamy banerowej w ich serwisach zapłacimy od 13 do 170 złotych za CPM. Te koszty to oczywiście sama emisja. Za targetowanie, wykluczenia, czy wyłączność w bloku reklamowym trzeba zapłacić więcej.
Reklama VOD może być dobrym rozwiązaniem, kiedy zależy nam na zbudowaniu zasięgu, bo takowe serwisy zapewniają szerokie dotarcie.
Chcesz wykorzystać reklamę VOD w swojej kampanii? Napisz do nas!