Zasady UX dla Twojej strony www


Wypełnienie formularza, zadanie pytania, zostawienie danych kontaktowych, wreszcie zakup produktów czy usług – to najczęściej oczekiwane cele, które ma realizować strona www. Aby dochodziło do konwersji, strona musi być zaprojektowana z uwzględnieniem zasad User Experience (UX).

Tworzenie stron internetowych to proces, w którym udział bierze wiele osób (developer, grafik, programista, twórca tekstów itd.), ale każda z nich musi pamiętać, że od UX zależy, czy witryna będzie spełniała swoje funkcje. Jedna z podstawowych zasad, o której warto wiedzieć, to opracowanie wersji mobilnej strony. Jak pisaliśmy w tekście „Mobile przede wszystkim” nowy indeks oznacza, że w pierwszej kolejności algorytm Google będzie brał pod uwagę wersję mobilną, co znacząco wpływa na pozycjonowanie stron. Desktop powoli odchodzi w zapomnienie. Oczywiście nie zniknie zupełnie (choć, kto to może przewidzieć?), ale budowanie strony, w której wersję mobilną traktuje się po macoszemu, to bardzo złe rozwiązanie. Powszechnie stosowane rozwiązanie, które polega na przygotowaniu responsywnej wersji strony internetowej, to nie jedyna możliwość. Warty uwagi jest też model, w którym tworzymy osobne adresy URL dla witryny desktopowej i tej przeznaczonej na smartfony, stosując mechanizm automatycznego przekierowania na stronę mobilną.

Umożliwiaj, ale nie wymaga rejestracji

Kolejne rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę, to brak wymagania rejestracji przy zawieraniu transakcji. Okazuje się, że użytkownicy stron internetowych porzucają koszyki, kiedy w procesie zakupu otrzymują informację, że muszą się zarejestrować. Wiąże się to z poczuciem straty czasu na zbędne działanie, a także z lękiem związanym z udostępnianiem danych osobowych. Użytkownika można zachęcać do rejestracji (np. poprzez bonusy), ale nie wymagać jej, bo w ten sposób tracimy klientów.

Zasada trzech kliknięć

Każda z podstron powinna znajdować się maksymalnie 3 kliknięcia od strony głównej. Zasada trzech kliknięć sprawi, że nawigacja po stronie internetowej będzie łatwa i szybka. Użytkownicy tracą cierpliwość, gdy muszą się przedzierać się przez skomplikowane i wielopiętrowe menu. Nie sprawdza się też wielokrotne scrollowanie strony. Jeśli tekst umieszczony w witrynie jest długi, to warto zastosować paginację (podzielenie tekstu na kilka podstron), która poprawia czytelność samego artykułu i daje możliwość umieszczania większej liczby reklam.

Wyszukiwanie i autouzupełnianie

Rozwiązaniem UX, które daje dobre efekty, jest usprawnianie wyszukiwań wewnętrznych i autouzupełnień. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w przypadku wypełniania formularza z poziomu smartfona. Autouzupełnienie takich pól jak temat, czy wyrażenie zgody marketingowej znacznie upraszcza proces kontaktu, a ograniczenie liczby wyników do tych najpopularniejszych ułatwia poruszanie się po witrynie i szybkie wyszukiwanie oczekiwanych treści.

Rozmieść odpowiednio treść na stronie

Nie bez znaczenia jest też na rozmieszczenie treści na stronie. Zasada „F” mówi, że użytkownicy czytają tekst, podążając wzrokiem od lewego górnego rogu strony, tworząc ścieżkę, która swoim kształtem przypomina literę „F”. Ważnych elementów (np. oferty) nie opłaca się zatem umieszczać w prawym dolnym rogu witryny, bo będą one pomijane. Inna ważna kwestia dotyczy tego, jak użytkownicy poruszają się po danej stronie internetowej. Można to sprawdzić za pomocą takich narzędzi jak na przykład Hotjara.

To oczywiście nie wszystkie zasady UX dla stron internetowych. Warto śledzić nowości z tego zakresu, podglądać najlepszych, aby się od nich uczyć. Nie tylko na ich sukcesach, ale i błędach, bo nie zawsze rozwiązanie efektowne bywa jednocześnie efektywne.

 

Chcesz przekonać się, czy Twoja witryna spełnia zasady UX? Napisz do nas, pomożemy!

 


Napisz do nas.

* Pola wymagane

captcha

Informacje na temat przetwarzania przez Cityboard Media Sp. z o. o. danych osobowych przekazanych za pomocą powyższego formularza kontaktowego znajdują się w Polityce Prywatności.


Google Partner

Cityboard Media z tytułem Google Partner

Reklamy Google Ads nie mają dla nas tajemnic. Dowodem jest status Google Partner, który uzyskaliśmy. Google nadaje takie wyróżnienie firmom, które zdobyły certyfikat Google Ads, zrealizowały odpowiednią liczbę efektywnych kampanii, a także wyróżniały się jakością  świadczonych usług.

Wykorzystaj synergię mediów i połącz outdoor z reklamą w internecie

.

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając z witryny, zgadzasz się na ich stosowanie. Jak wyłączyć pliki cookies? Czytaj w zakładce Polityka Prywatności.

Cityboard Media Sp. z o.o., 00-640 Warszawa, ul. Mokotowska 1, Regon: 011355200, NIP: 525-10-03-406, Spółka wpisana przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000024971 Wysokość kapitału zakładowego 50 000,00 zł.

© 2019 Cityboard Media. All Rights Reserved.