Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

To pytanie nurtuje wielu marketerów i właścicieli firm. Dlaczego? Ponieważ bardzo trudno jest na nie odpowiedzieć w sposób jednoznaczny. Facebook, tak jak np. prasa, nie oferuje konkretnej powierzchni reklamowej, ale konkretny i mierzalny efekt, którego wartość jest zmienna i zależy od wielu czynników. Mimo to, podejmiemy się próby odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje reklama na Facebooku.

Reklama na Facebooku

Podział tak zwanego tortu reklamowego w ostatnich latach zmienia się zdecydowanie na korzyść rozwiązań  digitalowych. Na reklamę w internecie marketerzy wydają coraz więcej i nie wiele wskazuje na to, aby ten trend miał się zmienić. Jak pokazują dane opublikowane w portalu Nowy Marketing, w pierwszym kwartale 2020 roku, reklama online wygenerowała budżety większe o 7,5% w stosunku do analogicznego okresu w 2019 roku. W podziale na klasy mediów reklama online (38 %) zajmuje drugie miejsce za telewizją (44%) (wszystkie dane za: https://nowymarketing.pl/a/26938,wartosc-rynku-reklamy-w-polsce-po-trzech-miesiacach-2020-wzrosla-o-0-5-raport). Widać więc wyraźnie, że budżety reklamowe są przesuwane w stronę Internetu, w tym, między innymi, na Facebook Ads. W ostatnich 3 miesiącach 2019 roku, z serwisów Facebooka korzystało średnio 2,32 mld ludzi miesięcznie. W ubiegłym roku ten społecznościowy potentat zarobił na reklamach 55 mld dol., odnotowując wzrost o…15 mld dol.

Reklama na Facebooku – ile to kosztuje?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ale możliwa. Dlaczego nie jest prosta? Bo zależy, między innymi, od celu jaki sobie stawiamy. O rodzajach celów reklamowych na Facebooku pisaliśmy już na naszym blogu, podobnie jak o kreacjach i harmonogramie wyświetlania reklam facebookowych. Są cele reklamowe, których koszt będzie niższy (np. zasięg, czy rozpoznawalność), a są takie, za których realizację trzeba zapłacić więcej i mamy tu na myśli pozyskanie leadów, czy rozpoczęcie konwersacji. Upraszczając dla pewnego zobrazowania: dla Facebook Ads  łatwiejszym zadaniem jest wyświetlenie reklamy (zasięg) niż skłonienie użytkownika, do zostawienia danych (generowanie leadów). Stąd, między innymi, różnice w cenie. A jak to wygląda w praktyce? Posłużymy się przykładami.
  • Zasięg – jeden z najpopularniejszych celów reklamowych na Facebooku, szczególnie wśród początkujących planistów kampanii. Przydatny w okresie budowania tożsamości marki czy produktu. Nie musi się przekładać bezpośrednio na sprzedaż. Rozliczany w systemie CPM. Przy dobrze zoptymalizowanej kampanii koszt za 1 000 odbiorców będzie wahał się pomiędzy 1 a 2 złote. Przy nieumiejętnym planowaniu może sięgać nawet 30 PLN. Różnica znaczna.
  • Pozyskiwanie leadów (kontaktów) – cel, który jest najbardziej sprzedażowy. Tak zwany „gorący lead” (rozumiany jako dane osoby, która szuka konkretnego produktu lub usługi i prosi o kontakt) to cel większości marketerów działających w digitalu. Tu ceny już są znacznie wyższe, bo sięgają kilkudziesięciu złotych (ceny często zbliżone są do kosztów pozyskania leadów w Google Ads). Jeśli zatem zaplanujemy kampanię za 100 PLN na pozyskanie kontaktów, to może okazać się ona niewypałem. Tu budżety muszą być znacznie większe. 
  • Polubienia strony – choć nie wszyscy, którzy lubią naszą stronę będą otrzymywali za każdym razem nasze posty (jest to w dużej mierze uzależnione od naszej aktywności – jeśli angażujemy się w komentowanie, czy udostępnianie, to posty z polubionej strony do nas trafią), to jednak jest to cel, który pozwala budować społeczność i rozszerza grupę potencjalnych klientów w ramach lejka sprzedażowego. W przypadku dobrze zaplanowanej i zoptymalizowanej kampanii, za polubienie strony możemy zapłacić od kilkudziesięciu groszy do niecałej złotówki. 15 groszy za uwagę potencjalnego klienta to bardzo mała kwota. W tym celu, przy niskim budżecie możemy uzyskać całkiem niezłe wyniki.
  • Ruch na stronę – w tym modelu rozliczanie następuje w modelu CPC. Płacimy więc Facebookowi za kliknięcie w link. Jeśli dobrze zaplanujemy kampanię i nie mamy wielkiej konkurencji w naszej branży, to zapłacimy za klik kilkanaście groszy (podobnie jak w Google). Budżety kilkuset złotowe mają tu sens. Jeśli jednak działamy w sektorze, w którym jest duża konkurencja, to stawki będą sięgały kilku złotych.
Oczywiście to tylko kilka przykładów celów. Wybraliśmy te, które cieszą się największą popularnością wśród klientów. Podane ceny wynikają z kampanii, które są zoptymalizowane i planowane z poziomu managera reklam. Tworzenie reklamy z poziomu przycisku np. „Promuj post” będzie skutkowało jej mniejszą efektywnością i wyższą ceną. Warto o tym pamiętać, rozpoczynając przygodę z reklamą na Facebooku. Jak i również o tym, że w ciągu roku są okresy, kiedy koszty reklam są wyższe, np. koniec roku. Reasumując: dla firmy z sektora MŚP budżet miesięczny na poziomie 500 – 1000 złotych da satysfakcjonujące wyniki. Dla dużych marek czy firm, które chcą działać na szeroką skalę, ten budżet musi być kilka razy większy.

Reklama na Facebooku – czy to się opłaca?

Oczywiście! Facebook Ads to proste cele i niewysokie stawki reklamowe. To rzetelne statystyki i szybki sposób sprawdzenia, czy wydawane na reklamę  środki wracają do nas w postaci nowych klientów. Efektywność zależy jednak od kilku czynników: jakości kreacji, wybranej grupy docelowej, czasu realizacji, czy wreszcie doświadczenia osoby planującej kampanię.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Chcesz, abyśmy zrobili dla Ciebie kampanię na Facebooku? Napisz do nas!

* Pola wymagane

captcha

Informacje na temat przetwarzania przez Cityboard Media Sp. z o. o. danych osobowych przekazanych za pomocą powyższego formularza kontaktowego znajdują się w Polityce Prywatności.